Home Blog Etický kodex Kontakt
https://www.kodenigma.cz/uploads/system-images/copy-of-copy-of-swagmaq_2.png
Home Blog Etický kodex Kontakt
https://www.kodenigma.cz/uploads/system-images/copy-of-copy-of-swagmaq_2.png

První město světa je záhadou už 9000 let: příběh civilizace, která se beze stopy vytratila z mapy

4. 12. 2025

Historie

Çatalhöyük patří k nejstarším městským centrům lidských dějin, přesto o něm víme překvapivě málo. Jak mohla společnost o tisíce let starší než pyramidy zmizet tak náhle, jako by se propadla do země?

Město, které vzniklo dřív než dějiny

Když britský archeolog James Mellaart v roce 1958 narazil na nenápadný pahorek u anatolské nížiny, ještě netušil, že právě otevírá dveře k jedné z nejstarších záhad civilizace. Teprve rozsáhlé vykopávky ukázaly, že pahorek není přírodní – je to desetimetrová vrstva domů, které byly stavěny a znovu stavěny po dobu téměř dvou tisíc let.

Çatalhöyük existoval mezi lety 7400–6200 př. n. l., tedy hluboko před Sumerem, Egyptem i prvními městy Levantu. Přesto zde žila komunita o 5 000 až 10 000 obyvatelích – na tehdejší podmínky ohromné číslo.

A přitom neexistují žádné známky vládců, armád ani paláců. Jako by se zde lidé rozhodli žít jinak, než jak si později definovala civilizace.

Město bez ulic: život na střechách

Jedním z nejpodivnějších rysů Çatalhöyüku je jeho urbanistická struktura. Město nemělo ulice.

img_01122025 (6)

Domy byly nalepené jeden na druhý jako včelí plást, bez průchodů, bez vnitřních dvorů. Do obydlí se vstupovalo otvorem ve střeše, po žebříku, a stejnou cestou odcházel i kouř z ohnišť.

To znamená jedno: obyvatelé města se pohybovali po střechách. Střešní plošina byla jejich ulicí, tržištěm i náměstím. Představte si město, kde denní život probíhá na „střešní dálnici“ a uvnitř domů panuje téměř neustálá tma.

A proč tahle podivná architektura?

Podle archeologů šlo o způsob, jak minimalizovat konflikty, chránit se před predátory a optimalizovat omezený prostor. A možná i způsob, jak si vytvořit svět, kde každý dům byl jistým mikrokosmem rodiny.

img-01122025-3_1ČTĚTE TAKÉ: Kukuteni–Tripolje: záhadná civilizace Evropy, která mizela v ohni, aby se znovu narodila
--

Společnost bez králů: jak fungovala nejstarší městská rovnost?

V Çatalhöyüku zatím nebyly nalezeny žádné paláce, trůny, monumentální stavby ani jednoznačné známky sociální hierarchie. Hroby jsou téměř identické, rozdíly ve výbavě minimální.

To je v ostrém kontrastu s většinou pozdějších měst, která rostla společně s mocenskými strukturami.

Někteří vědci proto navrhují, že Çatalhöyük mohl být egalitární společností, kde se moc nedědila a vliv byl rozptýlen mezi domácnostmi. Pokud je to pravda, jde o fascinující anomálii – město s tisíci obyvateli, které fungovalo bez zjevné autority.

Ale pozor: To, že se nenašly paláce, ještě neznamená, že žádné elity neexistovaly. Moc mohla mít podobu kontroly nad rituály, výrobou či potravinami – jen ne tak nápadnou, aby zanechala monumenty.

Kult smrti: proč lidé pohřbívali své mrtvé pod podlahu?

Jedním z nejznepokojivějších prvků Çatalhöyüku je způsob pohřbívání.

Mrtví se ukládali pod postele, do jám v podlaze. Někdy byli pohřbeni v embryonální poloze. Někdy byly lebky odstraněny a zdobeny omítkou. Někdy se vracely do rodinného oběhu jako rituální předměty.

To naznačuje, že obyvatelé města měli specifický vztah k předkům – možná je považovali za ochránce domácnosti. Nebo věřili, že duch zemřelého zůstává přítomen mezi živými.

Tato intimita smrti a života vytváří z Çatalhöyüku místo, kde se fyzický a duchovní svět neodděloval – byl jedním systémem.

img-01122025_1
ČTĚTE TAKÉ:
Tomyris: královna, které se bál i nejmocnější muž světa
--

Umění, které nemá obdoby: leopardí bohyně a první muralisté

Stěny některých domů jsou pokryty nádhernými malbami – lovci býků, geometrickými vzory, lidskými tvářemi i mytologickými výjevy.

Nejznámější motiv je tzv. „Leopardí bohyně“, ženská postava obkročující dva leopardy, interpretovaná jako možný symbol plodnosti či božské ochrany.

A pak jsou tu zvláštní figurky žen – robustních, silných, často sedících na trůnu.

To vedlo některé archeology k teorii, že Çatalhöyük měl matrifokální prvky, tedy kulturu, kde ženské principy hrály dominantní roli.

Neexistuje však důkaz o matriarchátu. Spíše šlo o symboliku, která vyjadřovala rovnováhu života, smrti, lovu a země.


Proč město zmizelo? Tři hlavní teorie

Zmizení Çatalhöyüku je stejně záhadné jako jeho vznik. Vědci se kloní ke třem hlavním vysvětlením:

1) Ekologický kolaps
Přelidnění, vyčerpání půdy, pokles úrodnosti.

2) Epidemie nebo zdravotní tlak
Pohřební praktiky přímo pod podlahou mohly šíření nemocí napomáhat.

3) Společenská únava z modelu bez vedení
Egalitární systémy jsou stabilní jen do určité velikosti populace.
Město se možná „přetížilo“ zevnitř.

Realita může být kombinací všech tří.

poudree-26112025-3_2
ČTĚTE TAKÉ:
Nejstarší hudební nástroj světa: zvuk, který mohl změnit vývoj člověka
--

Věda, která skládá město z prachu

Archeologové používají metody, které by si Mellaart v roce 1958 neuměl představit:

  • mikromorfologii – sledování vrstev hlíny pod mikroskopem,

  • izotopové analýzy – strava a migrace obyvatel,

  • radiokarbonové datování – přesné časové vrstvy,

  • digitální rekonstrukce – modely městského uspořádání.

Každý rok se odkryje něco nového, ale zároveň vznikají další otázky. Čím víc víme, tím víc se zdá, že Çatalhöyük byl spíš experiment nebo svět s vlastním pravidlem, který se už nikdy neopakoval.

Svět, kde lidé žili na střechách – a ztráceli se v prachu dějin

Çatalhöyük je fascinující právě tím, že vypadá jako alternativa dějin. Město, které nechtělo krále. Společnost, která nebudovala chrámy. Lidé, kteří žili jeden nad druhým – a možná v rovnováze, kterou pozdější civilizace nikdy nedosáhly.

Ale stejně jako prach na jeho stěnách, i tato civilizace zmizela bez otisku v pokračování historie. Zůstala jen jako připomínka, že svět mohl vypadat úplně jinak.


Zdroje

  • Hodder, Ian. Çatalhöyük: The Leopard’s Tale. Thames & Hudson, 2011.

  • Mellaart, James. Earliest Civilizations of the Near East. McGraw-Hill, 1965.

  • Eerkens, J.W. et al. “Isotopic Insights into Diet and Mobility at Neolithic Çatalhöyük.” Journal of Archaeological Science, 2018.

  • Bogaard, A. et al. “Agricultural Practices at Neolithic Çatalhöyük.” Proceedings of the National Academy of Sciences, 2013.

  • Farid, Sh. “Urban Structure and Social Organization in Çatalhöyük.” Cambridge Archaeological Journal, 2020.

Intro

Home
Blog
O nás
Etický kodex
Kontakt
Podmínky používání stránky
Ochrana osobních údajů
Autorská práva a licenční ujednaní
FAQ