• Home
  • Biologie a chemie
  • Člověk a společnost
  • Co by bylo kdyby
  • Fyzika
  • Historie
  • Medicína
  • Nevysvětlené záhady
  • Objevy a vynálezy
  • Planeta Země
  • Technologie
  • Vesmír
Home Biologie a chemie Člověk a společnost Co by bylo kdyby Fyzika Historie Medicína Nevysvětlené záhady Objevy a vynálezy Planeta Země Technologie Vesmír
  • Home
  • Biologie a chemie
  • Člověk a společnost
  • Co by bylo kdyby
  • Fyzika
  • Historie
  • Medicína
  • Nevysvětlené záhady
  • Objevy a vynálezy
  • Planeta Země
  • Technologie
  • Vesmír
Home Biologie a chemie Člověk a společnost Co by bylo kdyby Fyzika Historie Medicína Nevysvětlené záhady Objevy a vynálezy Planeta Země Technologie Vesmír

Proč jsou děti chytřejší než umělá inteligence: kognitivní dovednosti, které stroje neumí

Umělá inteligence zvládá složité výpočty a generuje texty rychleji než kdokoli z nás. Přesto mají děti jednu zásadní výhodu.

22. 9. 2025

Děti totiž dokážou vždy a za každých okolností myslet kreativně a narušovat zažité vzorce. Právě tato „kreativní disruptivita“ je tím, co nás odlišuje od strojů a co AI zatím nedokáže napodobit.

Kreativní disruptivita: kouzlo, které stroje neznají

Psychologové popisují „kreativní disruptivitu“ jako schopnost kombinovat divergentní myšlení, hledání nečekaných souvislostí a odvahu překračovat zažité hranice. Děti jsou v tomto směru mistři – dokážou spojit zdánlivě nesouvisející koncepty a vytvořit úplně nové nápady. AI se naopak spoléhá na data z minulosti a na vzorce, které už existují.

Divergentní myšlení: cesta k originálním řešením

Divergentní myšlení znamená schopnost hledat více různých odpovědí na jednu otázku. Typickým příkladem je, když dítě dostane úkol „vymysli co nejvíce způsobů, jak použít tužku“. Odpovědi sahají od psaní po stavbu rakety. AI obvykle zůstane v rámci „logických“ variant, protože vychází ze statistické pravděpodobnosti. Právě tato otevřenost a hravost je to, co dělá děti chytřejšími než algoritmy.

Konceptuální expanze: rozšiřování hranic představivosti

Děti dokážou snadno překračovat rámec toho, co už znají. Z obyčejného předmětu vytvoří hračku, z jednoduchého příběhu celý svět. Tento proces nazýváme konceptuální expanzí. AI je v tomto ohledu omezená – neobjeví nic, co nebylo alespoň částečně přítomné v jejím tréninkovém souboru dat. Člověk naopak dokáže z ničeho vytvořit něco nového.

Proč je kreativita klíčová pro budoucnost

Kreativita není jen „hezký bonus“. Je to dovednost, která rozhoduje o tom, jak se vypořádáme s problémy budoucnosti – od změny klimatu po nové technologie. Harvard Business Review upozorňuje, že právě kreativita zůstává hlavní bariérou, kterou AI zatím neumí překonat. Pokud ji budeme u dětí rozvíjet, získáme generaci schopnou řešit problémy způsobem, který stroje nikdy nedokážou napodobit.

Jak podporovat kreativní myšlení u dětí

  • Podporujte hru a fantazii: volná hra je klíčem k rozvoji tvořivosti.

  • Ptejte se otevřenými otázkami: místo „co to je?“ zkuste „co všechno by to mohlo být?“.

  • Nebojte se chyb: děti se učí tím, že experimentují.

  • Dávejte prostor: kreativita potřebuje čas i klid, ne neustálý dohled.

  • Tímto způsobem můžeme posílit dovednost, která dává lidem jedinečnou výhodu oproti strojům.

Umělá inteligence je mocný nástroj, ale její síla spočívá v tom, co už existuje. Děti – a lidé obecně – mají schopnost tvořit to, co nikdy předtím nebylo. Kreativní disruptivita je darem, který stroje nenahradí. Pokud ji budeme rozvíjet, zůstane lidstvo vždy o krok napřed.

Zdroje: Psychology Today, Edutopia, Child Development Info, Foro: Pexels.com

Nejnovější články

Francisco Franco: jak se z průměrného koloniálního důstojníka stal v podstatě neomezený vládce Španělska

Spánek: nejpodceňovanější nástroj léčení, výkonu a dlouhověkosti

Slunce: hvězda, bez které by nebyl čas, život ani my

Co by bylo, kdyby Kennedy nebyl zavražděn: Alternativní dějiny světa, který mohl vypadat jinak – a možná klidněji

Proč je věda pro část lidí hrozbou: Když fakta nestačí a jistota bolí

Nejčtenější články

Tomoe Gozen: samurajka, která bojovala jako muž – a přesto zůstala ženou

Co by bylo, kdyby Kennedy nebyl zavražděn: Alternativní dějiny světa, který mohl vypadat jinak – a možná klidněji

Proč je věda pro část lidí hrozbou: Když fakta nestačí a jistota bolí

Jak samurajský kodex nahlížel na ženy ve válce

Když autorita zabrzdila poznání: případy, kdy věda mlčela příliš dlouho

Intro

Home
Blog
O nás
Etický kodex
Kontakt
Podmínky používání stránky
Ochrana osobních údajů
Autorská práva a licenční ujednaní
FAQ