• Home
  • Biologie a chemie
  • Člověk a společnost
  • Co by bylo kdyby
  • Fyzika
  • Historie
  • Medicína
  • Nevysvětlené záhady
  • Objevy a vynálezy
  • Planeta Země
  • Technologie
  • Vesmír
Home Biologie a chemie Člověk a společnost Co by bylo kdyby Fyzika Historie Medicína Nevysvětlené záhady Objevy a vynálezy Planeta Země Technologie Vesmír
  • Home
  • Biologie a chemie
  • Člověk a společnost
  • Co by bylo kdyby
  • Fyzika
  • Historie
  • Medicína
  • Nevysvětlené záhady
  • Objevy a vynálezy
  • Planeta Země
  • Technologie
  • Vesmír
Home Biologie a chemie Člověk a společnost Co by bylo kdyby Fyzika Historie Medicína Nevysvětlené záhady Objevy a vynálezy Planeta Země Technologie Vesmír

Proč si k snídani vybíráme právě tohle? Věda a marketing, které ovlivňují naše ranní návyky

Snídaně bývá označována za „nejdůležitější jídlo dne“. Ale proč vlastně považujeme vejce, slaninu nebo cereálie za typické ranní pokrmy? Odpověď leží spíš v kulturních zvyklostech a chytrém marketingu než v samotné vědě.

23. 9. 2025

To, co si představíme pod pojmem snídaně, závisí hlavně na místě, kde jsme vyrostli. Zatímco v USA je typická kombinace vajec, slaniny a toastu, v Japonsku se ráno servíruje rýže, ryba a zelenina. V Latinské Americe nechybí fazole a v Británii pečené fazole a klobásy. Neexistuje žádná „vědecká“ definice snídaně – jen kulturní dohoda.

Slanina na talíři díky reklamě

Slanina dnes působí jako neodmyslitelná součást americké snídaně, ale nebylo tomu tak vždy. Ve 20. letech minulého století PR odborník Edward Bernays (synovec Sigmunda Freuda) pracoval pro masný průmysl a přesvědčil veřejnost, že „vydatná snídaně“ je zdravější. Díky reklamě a odkazům na „doporučení lékařů“ se z kombinace slaniny a vajec stal symbol amerického rána.

Pomerančový džus a přebytek ovoce

Podobný příběh stojí i za sklenicí pomerančového džusu. Ve 40. letech čelili pěstitelé přebytku pomerančů. Místo omezení produkce se rozhodli propagovat džus jako zdravý ranní nápoj. Marketingová kampaň uspěla a od té doby je džus součástí snídaňového stereotypu.

„Nejdůležitější jídlo dne“

Slavný slogan o snídani jako nejdůležitějším jídle dne není výsledkem vědecké shody, ale marketingu. Frázi popularizovala kampaň cereální značky Grape Nuts ve 40. letech. Vědecké studie přitom ukazují smíšené výsledky – pro někoho snídaně prospívá soustředění a metabolismu, jiní ji bez potíží vynechávají.

pexels-janetrangdoan-793785

Cerealové impérium

Průmyslová revoluce přinesla rychlé tempo práce a obavy z těžkých jídel ráno. Právě tehdy se zrodila popularita cereálií. Byly prezentovány jako zdravější alternativa k masu a pečivu – a marketing je proměnil v jeden z nejprodávanějších produktů 20. století.

Ať už si ráno dáte cappuccino s croissantem, miso polévku nebo müsli, věda v tom nehledá „správně“ či „špatně“. To, co považujeme za snídani, je výsledkem kulturních zvyklostí a promyšlených kampaní. V konečném důsledku je snídaně jen jídlo, které jíte ráno – a je na vás, co si z ní uděláte.

Zdroje: Popsci.com, BBC, The Guardian, History.com, Psychology Today, Foto: Pexels

Nejnovější články

Wardenclyffe Tower: nejodvážnější sen Nikola Tesla, který svět nedokázal unést

Jak AI mění naše vnímání sebe sama: Ne nenápadně. A ne jen technologicky

Francisco Franco: jak se z průměrného koloniálního důstojníka stal v podstatě neomezený vládce Španělska

Spánek: nejpodceňovanější nástroj léčení, výkonu a dlouhověkosti

Slunce: hvězda, bez které by nebyl čas, život ani my

Nejčtenější články

Tomoe Gozen: samurajka, která bojovala jako muž – a přesto zůstala ženou

Ticho jako zbraň: proč některé civilizace mizely bez boje

Co by bylo, kdyby Kennedy nebyl zavražděn: Alternativní dějiny světa, který mohl vypadat jinak – a možná klidněji

Jak samurajský kodex nahlížel na ženy ve válce

Proč je věda pro část lidí hrozbou: Když fakta nestačí a jistota bolí

Intro

Home
Blog
O nás
Etický kodex
Kontakt
Podmínky používání stránky
Ochrana osobních údajů
Autorská práva a licenční ujednaní
FAQ