Postavení žen v samurajské společnosti bylo složitější, pragmatičtější – a méně černobílé –, než jak si ho dnes často představujeme.
Bušidó nebyl zákon, ale ideál
Bušidó nebylo pevně kodifikované právo. Šlo o soubor hodnot a očekávání, které se v průběhu staletí vyvíjely. V různých obdobích japonských dějin měl kodex jinou podobu – někdy důrazně vojenskou, jindy spíše morální.
Důležité je jedno: bušidó neurčovalo pohlaví, ale roli.
Samuraj nebyl definován tím, že je muž, ale tím, že slouží svému pánovi, chrání rod a čest a je připraven jednat v krizové situaci. A právě tady se otevíral prostor i pro ženy.
Ženy ze samurajských rodin nebyly pasivní
Ženy narozené do samurajských rodů nebyly vychovávány jako bezbranné bytosti. Jejich úkolem bylo chránit domácnost, zajistit kontinuitu rodu a udržet čest rodiny i v případě porážky.
ČTĚTE TAKÉ: Proč ženy-válečnice mizely z oficiálních dějin
Součástí této role byl výcvik se zbraněmi, především s naginatou – dlouhou tyčovou zbraní, která umožňovala účinnou obranu i proti fyzicky silnějším protivníkům.
Nešlo o symbolický trénink. Šlo o reálnou připravenost na násilí.
Obrana byla ctnost, útok problém
Zlom nepřicházel ve chvíli, kdy žena bojovala, ale ve chvíli, kdy opustila obrannou roli, vstoupila do aktivní války a začala velet nebo útočit.
Samurajská kultura sice respektovala odvahu, ale zároveň byla hluboce hierarchická. Válka byla nástrojem moci – a moc měla zůstat v rukou mužů.
Žena, která bránila domov, byla chápána jako ctnostná. Žena, která útočila, byla vnímána jako narušení řádu.
Onna-bugeisha: ženy, které systém toleroval
V japonských pramenech se objevuje označení onna-bugeisha – ženy-válečnice. Nešlo o masový jev, ale ani o naprostou výjimku. Tyto ženy byly vycvičeny k boji, přímo se účastnily konfliktů a někdy teké vedly menší vojenské jednotky.
Jejich existence byla tolerována v době chaosu, kdy systém potřeboval každého schopného bojovníka. Jakmile se situace stabilizovala, jejich role byla znovu omezena.
Ne proto, že by nebyly schopné. Ale proto, že už nebyly „potřebné“.
Čest, poslušnost a ticho
Bušidó kladlo důraz na loajalitu a sebeovládání. Pro ženy to znamenalo ještě jednu věc navíc: diskrétnost. I když bojovaly, neměly o tom mluvit. Neměly si nárokovat slávu. Neměly se stát vzorem.
ČTĚTE TAKÉ: Tomoe Gozen: samurajka, která bojovala jako muž – a přesto zůstala ženou
Ticho bylo součástí jejich ctnosti. A právě toto ticho výrazně přispělo k jejich pozdějšímu zmizení z oficiálních dějin.
Když se kodex změnil proti nim
S nástupem období Edo (17.–19. století) se Japonsko stabilizovalo. Samurajové se proměnili z válečníků v úředníky a morální autority. Bušidó se přepisovalo zpětně – méně jako vojenská praxe, více jako ideál mužské ctnosti.
Ženy-válečnice do této nové interpretace nezapadaly. A tak byly odsouvány na okraj, romantizovány, nebo zcela vymazány.
Ne proto, že by porušily kodex.
Ale proto, že kodex byl přepsán bez nich.
Co nám to říká o dějinách moci
Příběh žen v samurajském kodexu ukazuje, že pravidla se mění podle toho, komu slouží. Když systém potřeboval ženy se zbraní, dokázal je přijmout. Když je nepotřeboval, dokázal je umlčet.
Bušidó nebylo překážkou žen ve válce. Překážkou byla interpretace moci.
Samurajský kodex ženám bojovat nezakazoval. Zakazoval jim zůstat viditelné. A to je rozdíl, který dějiny dlouho odmítaly přiznat.
Zdroje: Britannica, World History, Metmuseum




